Renhed & Bøn - Taharah og Salah

Kapitel om Renhed

Afsnit: Tegnene på at have nået puberteten er én ud af tre:

  • 1) at fylde 15 måneår;
  • 2) at få udløsning eller sekretafgang ved orgasme – omfatter både drenge og piger;
  • 3) at menstruere – gælder piger, tidligst som 9-årige.

Afsnit: Renselse er tilladt med vand og med sten.
Betingelserne for at bruge sten er seks:

  • 1) At der anvendes tre sten eller blot én med tre kanter, hvormed man aftørrer det forurenede sted.
  • 2) At det udskilte ikke er tørret ud
  • 3) At det udskilte ikke er blevet separeret
  • 4) At det udskilte ikke er blevet blandet med noget andet
  • 5) At det udskilte ikke har overskredet indersiden af balderne eller penishovedet
  • 6) At stenene er rene.

Afsnit: Wudū´s pligter er seks:

  • 1) Hensigten – hvilket er at tilsigte handlingen, samtidigt med at man udfører handlingen. Og hensigtens plads er i hjertet.
  • 2) Vask af ansigtet
  • 3) Vask af hænderne og underarmene inklusive albuerne
  • 4) Strygning over noget af hovedet
  • 5) Vask af fødderne inklusive anklerne
  • 6) Overholdelse af rækkefølgen.

Afsnit: Wudū´ afbrydes ved fire tilfælde:

  • 1) At der udskilles noget fra kønsdelen eller endetarmsåbningen, på nær sæd og orgasme-sekret
  • 2) Fravær af bevidsthed ved søvn eller andet, på nær at sove siddende med enden stabiliseret'
  • 3) Hudkontakt med det modsatte køn, hvis det er uden barriere, og begge parter er fremmede og tiltrækkende
  • 4) Berøring af et menneskes kønsdel eller ringmuskel med håndfladen uden barriere.

Afsnit: Vand er enten en stor mængde eller en lille. En lille mængde er mindre end to qullah (ca. 190 liter). Hvorimod en stor mængde er to qullah eller mere. En lille mængde vand forurenes, ved at en urenhed falder deri, selvom vandet ikke forandres. Hvorimod en stor mængde ikke forurenes, medmindre urenheden medfører, at vandets smag, farve eller lugt forandres.

Afsnit: Seks ting udløser pligten for et bad:

  • 1) At indføre penishovedet i en skede eller endetarm
  • 2) Sædudløsning eller sekretafgang ved orgasme
  • 3) Menstruation
  • 4) Efterfødselsblødning
  • 5) Fødsel
  • 6) Dødsfald

Afsnit: Badets pligter er to:

  • 1) Hensigten
  • 2) Afvaskning af hele kroppen med rensende (tahūr) vand.

Afsnit: 4 forbud gælder for den, hvis wudū´ er afbrudt: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den.

Afsnit: 6 forbud gælder for den, der er djunub: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den; at opholde sig i moskeen; og at fremsige noget fra Koranen.

Afsnit: 9 forbud gælder for den menstruerende: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den; at fremsige noget fra Koranen; at faste; at indtræde i moskeen eller at opholde sig deri; samt at lade ens ægtemand eller herre nyde, uden barriere, ens kropsområde mellem navlen og knæene.

Afsnit: 3 forhold legitimerer tayammum: fravær af vand; sygdom; og behovet for vandet til ens tørstige, beskyttede dyr.

Afsnit: Betingelserne for tayammum er 5:
1) At det udføres med ren, ubrugt jord
2) Jorden må ikke være blandet med mel eller deslige
3) Det skal udføres med to klap på jorden, for henholdsvis ansigtet og hænderne inklusive underarmene
4) Ufritaget urenhed skal være fjernet
5) Og at det udføres, efter at bønnen er indtrådt, og det skal gentages for hver pligtig bøn

Afsnit: Tayammums pligter er 5:
Hensigten; førelse af hænderne sideløbende med hensigten; strygning på ansigtet; strygning på hænderne og underarmene til albuerne; og endeligt rækkefølgen.

Afsnit: Tayammums afbrydelser er 3:
1) Alt som afbryder wudū´
2) Frafald
3) At nære mistanke om tilstedeværelse af vand, når ens tayammum skyldtes vandfravær.

Afsnit: Urenheder inddeles i tre typer: stærk, svag og middel. Den stærke urenhed forbindes med grise, hunde og deres afkom. Den svage urenhed er urin fra drenge, der ikke har indtaget andet end modermælk, og som ikke er fyldt to år. Middelurenhed betegner de øvrige urenheder.

Afsnit: Et område, som er forurenet af en stærk urenhed, afrenses ved at vaske området 7 gange, hvoraf den ene afvaskning forsynes med jord. Afvaskning, der fjerner substansen, betegnes som én afvaskning, selvom afvaskningen var over flere omgange.
Den svage urenhed fjernes, ved at man bortfjerner dens substans og egenskaber, selv hvis det skulle være via at sprøjte vand på den.
Middelurenheder opdeles i sanselige: hvor man er nødt til at bortfjerne farven, lugten og smagen med vand. Og usanselige: som det er tilstrækkeligt blot at hælde vand over.

Afsnit: Minimumsperioden for menstruation er ét døgn, normperioden er 6 eller 7 døgn, og maksimumsperioden er 15 døgn.
Minimumsperioden for renhed mellem to menstruationer er 15 døgn, og der er ingen maksimumsgrænse for renhed.
Minimumsgrænsen for efterfødselsblødning er en klat blod, normperioden er 40 døgn, og maksimumsperioden er 60 døgn.


Kapitel om Bøn

Afsnit: Starttidspunktet for middagsbønnen er solens aftagen fra midten af himlen. Og sluttidspunktet er, når en genstands skygge er blevet så lang som genstanden, eksklusive kulminationsskyggen.
Starttidspunktet for eftermiddagsbønnen er, når middagsbønnens tid er slut, og sluttidspunktet indtil at solen er gået ned.
Starttidspunktet for solnedgangsbønnen er solnedgang, og sluttidspunktet er indtil det røde skærs forsvinden.
Starttidspunktet for natbønnen er det røde skærs forsvinden, og sluttidspunktet er indtil det sande daggry.
Starttidspunktet for morgenbønnen er det sande daggry, og sluttidspunktet er indtil solopgang.

Afsnit: Hvis man sover fra eller glemmer en af de fem bønner, så skal man indhente den, dog har man ikke begået nogen synd. Hvis man derimod bevidst undlader en bøn, så har man syndet, og man er pålagt at indhente bønnen omgående.

Afsnit: Betingelserne for bønnen er 8:

  • 1) At rense sig for de to hadath
  • 2) At rense sig for urenheder på tøjet, kroppen og bedestedet
  • 3) At rette sig mod bederetningen
  • 4) At bønnens tid er inde
  • 5) At kende til bønnens pligtighed
  • 6) Ikke at tro at en af bønnens søjler er ønskelig
  • 7) At afstå fra afbrydelserne
  • 8) At tildække det tildækningspligtige kropsområde som for mænd og slavinder er fra navlen til knæene; og for den frie kvinde hele kroppen undtagen ansigtet og hænderne

Afsnit: Bønnens søjler er 17:

  • 1) Hensigten
  • 2) Den indledende takbirah – at sige ”Allāhu akbar”
  • 3) At stå op i de pligtige bønner, hvis man magter
  • 4) At læse al-Fātihah med al-basmalah og geminationerne samt at artikulere bogstaverne fra deres udgangssted
  • 5) At bukke
  • 6) At være i ro i bukning, så længe som det tager at sige subhānallāh
  • 7) At rette sig op
  • 8) At være i ro i stående stilling
  • 9) At knæle to gange
  • 10) At være i ro i knælning
  • 11) At sidde mellem de to knælninger
  • 12) At være i ro mellem de to knælninger
  • 13) At sidde for den afsluttende tashahhud og det efterfølgende
  • 14) At læse den afsluttende tashahhud
  • 15) At læse as-salāh ^alan-nabiy (bøn til Allah om at ophøje profeten, må Allah ophøje og frede ham)
  • 16) At sige As-salāmu alaykum
  • 17) At overholde rækkefølgen

Afsnit: Bønnens afbrydelser er 14: at hadath finder sted; at der falder en urenhed på én, medmindre den fjernes omgående uden bæring; at ens tildækningspligtige kropsområde afsløres, ifald man ikke øjeblikkeligt tildækker det igen; bevidst at snakke, selv det at sige to bogstaver eller ét betydningsbærende bogstav; bevidst at foretage noget som bryder fasten; at indtage meget føde ved forglemmelse; at foretage tre bevægelser i træk, selv uopmærksomt; at udføre en grænseoverskridende bevægelse; bevidst at tilføje en bevægelsessøjle; at overhale imamen med to bevægelsessøjler; eller sakke bagud med to uden grund; at agte at afbryde bønnen; at lade afbrydelsen afhænge af noget; eller at tøve med afbryde bønnen.

Afsnit: Iblandt betingelserne for følgeskab er, at man som bedende ikke overhaler imamen, hverken i ståsted eller i fremsigelse af den indledende takbirah, og at man har kendskab til imamens stillingsskifte.

Afsnit: Betingelserne for fredagsbønnens gyldighed er 6: At hele fredagsbønnen og dens taler gennemføres i middagsbønnens tid; at de afvikles indenfor byens grænse; at bønnen bedes i fællesskab; at de medvirkende er 40 personer, der er frie, af hankøn, har nået puberteten og er indbyggere dér; at der i området ikke er en anden fredagsbøn, der overhaler den eller pågår samtidigt; og at de to taler holdes inden bønnen.

Afsnit: Den døde muslim, som blev født levende, har krav på 4 ting: at blive vasket; svøbt; bedt for; og begravet. Minimumskravet for vaskning er, at hele den dødes lig vaskes med vand. Minimumskravet for svøbning er et klæde, der omslutter den døde, og ellers tre stykker stof, hvis den døde ikke har givet til kende, at man skal undlade det.

Afsnit: Søjlerne for bøn-for-den-afdøde er 7: Hensigten; at sige Allāhu akbar fire gange, at stå op, hvis man magter; at læse al-Fātihah; at læse bøn for profeten, må Allah ophøje og frede ham, efter den anden ”Allāhu akbar”; bøn for den afdøde efter den tredje ”Allāhu akbar”; og at sige ”As-salāmu alaykum.”
Minimumskravet for graven er, at den er så dyb, at den skjuler den dødes lugt samt beskytter denne mod rovdyr. Den fuldkomne grav er den, der er så dyb som højden på en mand med armen rakt i vejret. Og det er en pligt at vende den afdøde mod bederetningen.