﴿ أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ ﴿19﴾ ﴾
Hvilket betyder: ”Eller som (et folk) under en tordenskylle fra himlen, ledsaget af mørke, torden og lynild; hvor de stikker deres fingre i ørerne for tordenbragene i dødsrædsel - Allah er vidende om de vantro”.
أَوْ كَصَيِّبٍ
Eller som (et folk) under en tordenskylle Dvs. som nogen, der befinder sig under en tordenskylle.
مِنَ السَّماءِ
fra himlen, Dvs. skylle fra skyerne, idet as-samaa’ ’السَّمَاءُ (himmelen) er en betegnelse for alt, hvad der befinder sig oven over dig. Af denne grund betegnes husloftet samaa’. Der er også blevet sagt: Der blev tilsigtet selveste himlen. Grunden til at Allah nævnte himlen på trods af, at regnen udelukkende nedstiger derfra, er for at gendrive påstanden fra dem, der hævder, at regnen oprinder fra jordens damp. Med dette tilbageviste Han deres påstand, for at der må fastslås, at regn ikke oprinder fra jordens damp, som de ellers hævder.
فِيهِ
ledsaget af Dvs. at regnen medfølges af
ظُلُمَاتٌ
mørke, Dhulumaat ’ظُلُمَاتٌ’ er flertal af dhulmah ’ظُلْمُةُ’ og er et udtryk for en situation præget af modgang og prøvelser.
وَرَعْدٌ
torden og er braget, som høres fra skyen.
وَبَرْقٌ
lynild; Dvs. strømme af ild, som udsendes fra skyerne.
Ibn ^Abbaas c sagde: ”Ar-Ra^d ’الرَّعْدُ’ er navnet på en engel, som driver skyerne. Lynet er således de lysglimt, som udlades af en pisk af lys, når englen driver skyerne”. Der er også blevet sagt: ”Ar-Ra^d er navnet på en engel, som driver skyerne. Når skyerne splittes, samler han dem på ny og bringer dem sammen og såfremt hans vrede opildnes, kommer der ild ud af hans mund; dette er lynet og tordenbraget. Der er desuden blevet sagt: ”Ar-Ra^d (Tordenbraget) er englens lovprisning”.
يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ
hvor de stikker deres fingre i ørerne for tordenbragene Dvs. at hyklerne, så snart de oplever, at Islam går plager og modgang i møde, begiver de sig til at flygte i frygt for destruktion. Der er også blevet sagt: As-sawaa^iq ’الصَّوَاعِقُ (Tordenbragene)’ er flertal af saa^iqah; en skinger lyd, der bringer enten død eller besvimelse over enhver, som hører den. Nogle sagde: As-Saa^iqah er en mængde straf, som Allah sender ned over, hvem end Han vil. (T:3450)
Ibn ^Umar har berettet, at Allahs sendebud ` plejede, når han hørte torden- og lynbraget at sige: ”Vorherre dræb os ikke af Din hævn og destruer os ikke af Din straf og lad os afgå ved døden inden Din straf hærger”. Berettet af at-Tirmidhiyy.
حَذَرَ الْمَوْتِ
i dødsrædsel Dvs. i skræk for destruktion.
وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالكَافِرينَ
- Allah er vidende om de vantro. Dvs. Han er bekendt med deres tilstand. Der er også blevet sagt: ”- Allah samler de vantro”; dvs. at Han fører dem sammen og straffer dem. Med andre ord nytter det ikke hyklerne at flygte, fordi det står i Hans magt at samle dem og straffe dem.