Kropsdelenes Synder - Ma^asi Al-Djawarih

Tungens synder

Forfatteren, må Allah benåde ham, sagde: Iblandt tungens synder er bagtalelse, hvilket er at omtale sin fraværende muslimske bror med noget, han ikke bryder sig om, men som er sandt ved ham.

Forklaring: Iblandt tungens synder er bagtalelse, hvilket er at omtale sin levende eller døde muslimske bror med noget, der ville forulempe ham, hvis han fandt ud af det, hvad enten bagtalelsen angår hans krop, slægt, tøj, hjem eller moral.

Eksempler herpå er at sige: Han er lav eller skeløjet; hans far er garver eller skomager; han har dårlig moral eller er uforskammet; han krænker alles rettigheder, eller han ærer ingen; han sover meget eller spiser meget; hans tøj er beskidt eller hans hjem er slidt; hans søn er dårligt opdraget, eller han er under tøflen eller lignende udtryk, der ville forulempe ham, hvis han fandt ud af det.

Allah, være ophøjet, siger:

وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ

Hvilket betyder: ”Og bagtal ikke hinanden - ville nogen af jer bryde sig om at spise sin døde brors kød. Dette er noget, I finder afskyeligt.”

Ørets synder

Forfatteren, må Allah benåde ham, sagde: Iblandt ørets synder er, at man lytter til en snak, som andre skjuler for én.

Forklaring: Iblandt ørets synder er at lytte til en snak, som man ved, de andre ikke bryder sig om, man lytter til. Denne synd hører til de store synder og er en form for forbudt udspionering. Det er stadfæstet, at profeten, må Allah ophøje og frede ham, sagde: ”Den, der lytter til nogle menneskers snak, og de ikke bryder sig om det, får hældt smeltet bly i sine ører.” Berettet af Al-Bukhariy.

Forfatteren, må Allah benåde ham, sagde: At lytte til en fløjte, lut eller andre forbudte lyde. Tilsvarende at lytte til bagtalelse, splidsåning eller lignende. Medmindre man hører det ufrivilligt samt hader det. Endvidere er det pligtigt at forbyde det.

Forklaring: Iblandt ørets synder er at lytte til en fløjte eller en lut, som er et musisk strengeinstrument, der egenhændigt fremkalder rus. Alle musikinstrumenter, der egenhændigt fremkalder rus, er forbudte at lytte til.
Derimod er et bækken tilladt, idet det ikke tilhører de forbudte musikinstrumenter, der egenhændigt fremkalder rus. Et bækken er et par kobberskiver, som slås mod hinanden. Imam Al-Djuwayniy havde den holdning, at bækkener ikke er forbudte, og dette er det sande.
Hvis man ufrivilligt hører en forbudt lyd, og man ikke giver sin ørenlyd til den, da synder man ikke. Dog er det betingelse at hade det, at man hører lyden, hvis man skal slippe for at synde. Desuden er det en betingelse for at slippe for synden at forbyde denne synd, enten med hånden eller mundtligt, hvis man altså magter det, og ellers skal man hade synden i hjertet og forlade stedet, hvis man sidder sammen med synderen.

Håndens synder

Forfatteren, må Allah benåde ham, sagde: Iblandt håndens synder er, at man snyder ved rummåling, vejning og længdemåling.

Forklaring: Iblandt håndens synder er at snyde ved rummåling, vejning og længdemåling, og dette tilhører de store synder.

Allah, være ophøjet, siger :

وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ {1} الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ {2} وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ {3}

Hvilket betyder: ”En streng straf til snyderne (al-mutaffifin), der forlanger fuldt mål af andre, når de selv får målt op, men som giver for lidt, når de måler eller vejer op til andre.

Verset belyser, at al-mutaffifin er dem, der kræver deres rettighed fuldt ud, når andre måler op for dem, men selv giver for lidt, når de måler eller vejer op af deres varer til andre.

Et eksempel på snyd ved længdemåling er, at man krummer sin arm ved salg, men strækker den ud ved køb.