Betingelser for bønnens gyldighed:

Betingelserne for bønnens gyldighed er de krav, der skal opfyldes, for at bønnen er godkendt.

  • Islam:

For at bønnen kan blive godkendt, er det nødvendigt, at personen er muslim. Bønnen godkendes ikke fra en person, der ikke er muslim, eller fra en, der forlod islam. For at personens bøn kan blive godkendt, kræves det, at vedkommende vender tilbage til islam ved at fremsige de to vidnesbyrd.

  • At være forstandig:

Bønnen godkendes ikke fra en person, der er sindsyg, og som ikke er ansvarlig under sindsygedom.

  • At-tamyiz-alderen:

Bønnen anerkendes ikke fra et barn, der endnu ikke har nået At-tamyiz-alderen. Derfor bør man ikke instruere dette barn med 'Udfør bønnen', men i stedet vejlede det med 'Se, hvordan bønnen udføres'. Barnet når At-tamyiz-alderen, når det forstår dialog og kan svare.

  • At rette sig mod Al-Qiblah:

Det betyder at vende brystet mod Kabaen, altså dens form, eller det der er over dens form og opefter til den syvende himmel eller nedefter til den syvende jord. Hvis man således er rettet med en del af kroppen indenfor og en anden udenfor, er det ikke tilstrækkeligt. Meningen med Kabaen er, den opretstående form der findes i dag, og som fandtes i sendebuddets tid.

Profeten sagde, da han rettede sig mod Kabaen for at bede:

هَذِهِ القِبْلَة

Hvilket betyder: ”Dette er Al-Qiblah”.

Det er enighed om, at denne udtalelse er sand. 'At rette sig' betyder at vende brystet mod Kabaen, uanset om man står, sidder eller har hovedparten af kroppen rettet mod Kabaen under bøjning eller knælende.

  • Bønnens tid er indtruffet:

En af betingelserne for, at bønnen er gyldig, er at være sikker på, at bønnens tids er indtruffet. Bønnen vil ikke blive godkendt, hvis den udføres før dens tidsrum. Derfor er det vigtigt at kende de forskellige tegn, der markerer de rette tidspunkter for de fem daglige bønner.

Eksempelvis ved at observere solen aftage fra sit højeste punkt mod vest. Dvs. at se det observerede genstands skygge vokse sig større i forhold til da solen var i sit højeste punkt. Dette er for middagsbøn.

Et andet eksempel er, at observere skyggen udvide sig mod øst i forhold til da solen førhen var i sit højeste punkt.

Et tredje eksempel er at have kendskab til bønnens indtrædelse som følge af en daglig tilbedelsesrutine.

For at sikre, at bønnen er gyldig, er det ikke tilstrækkeligt at begynde bønnen, før man er sikker på, at dens tid er indtruffet. Selv hvis bønnen tilfældigvis udføres inden for dens tidsrum, vil den være ugyldig, hvis man ikke med sikkerhed ved, at tiden er startet. Desværre er der mange mennesker, der beder uden fuld overbevisning, og sådanne bønner er ikke accepteret af Allah. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på dette

At-Tabaraniy har berettet via en autentisk kæde til sendebuddet, at Allahs sendebud har sagt:

إنَّ خِيَارَ عِبَادِ اللهِ الذِيْنَ يُرَاعُوْنَ الشَّمْسَ وَالقَمَرَ وَالأظِلَّةَ لِذِكْرِ اللهِ

Hvilket betyder: ”Iblandt de bedste af Allahs skabninger er de der observere solen, månen og skyggerne for at tilbede Allah”.

Ud fra denne udtalelse bruges månen også som et tegn på begyndelsen af bønnens tidsrum. I profetens udtalelse, som er berettet af At-Tirmidhiy, er det blevet fastslået, at profeten plejede, at bede natbønnen , når månen forsvinder i den tredje nat af månemåneden.

  • At have kendskab til forpligtigelsen af de fem bønner:

Dette betyder, at man betragter bønnen som obligatorisk. Hvis der er tvivl om, hvorvidt bønnen er obligatorisk, eller hvis den betragtes som ønskelig , og derfor ikke obligatorisk, vil bønnen ikke blive accepteret indtil det øjeblik, hvor man bliver bekendt med dens obligatoriske karakter. Først da vil den blive godkendt.

  • At man ikke anser nogle af bønnens søjler  som ønskelige:

Hvis man ikke anser visse handlinger som pligtige, såsom bukning, knælning, recitering af al-fatihah eller andet, hvilket er i overensstemmelse med Shafi^iy-retskolen, og man betragter recitering af al-fatihah som ikke pligtig, så godkendes bønnen ikke ifølge Shafi^iy-retskolen. Hvis man derimod anser alle bønnens handlinger og udtalelser som pligtige, vil bønnen blive accepteret.

En person, der anser nogle af bønnens handlinger som pligtige og andre som ønskelige, men ikke anser en bestemt søjle for ønskelig, vil stadig få bønnen accepteret. Dette gælder for både den almindelige muslim og de lærde.

  • At tildække sine intime områder (^awrah):

Det er obligatorisk at tildække de intime områder, selvom man befinder sig i mørke og er alene, som en respektfuld handling over for Allah. Tildækning indebærer brug af materiale, der skjuler farven på huden og håret. Hvis farven ikke er dækket, anses det for utilstrækkeligt. Kravene for tildækning er, at huden ikke må være synlig set oppefra eller fra siderne, men det er ikke nødvendigt at dække nedenfra. Hvis en person beder på et højere sted, og dennes ^awrah - f.eks. låret - er synligt for en, der betragter personen fra et lavere sted, men ikke oppefra eller fra siderne, vil bønnen stadig være gyldig.

► Kvindens ^awrah både under og uden for bønnen er hele kroppen undtagen ansigtet og hænderne. Ifølge alle muslimske lærde anses en kvindes ansigt og hænder ikke som ^awrah. Derfor er det ikke obligatorisk for en kvinde at skjule sit ansigt i offentligheden eller i nærværelse af fremmede  mænd.

► Mandens ^awrah omfatter området mellem navlen og knæene. Både navlen og knæene er ikke en del af ^awrah, men ^awrah refererer specifikt til det område imellem dem. Ifølge Imam Shafi^iys retsskole inkluderer låret også ^awrah, og det anbefales at dække det til. Dette anses dog for den mest sikre praksis.

  • Renhed fra rituel urenhed (Hadath):

Dvs. fra lille- og stor rituel urenhed.

► Lille rituel urenhed kræver kun vask af lemmerne (wudu’). Et eksempel herpå er at røre ved huden af en fremmed kvinde uden barriere eller udføre urinering eller afføring. I sådanne tilfælde opstår lille rituel urenhed, og man skal udføre vasken for at kunne udføre bønnen, bære Koranen eller lignende.

► Stor rituel urenhed kræver et fuldt bad. Et eksempel herpå er menstruation, efterfødselsblødning eller udløsning. En kvinde, der har oplevet menstruation eller efterfødselsblødning, skal tage et bad, når blødningen er stoppet, for at kunne udføre bønnen eller udføre andre tilbedelseshandlinger, der kræver rituel renhed. Ligeledes skal en person, der har haft udløsning, tage et bad.

  • Renhed fra ufritaget urenheder på:

► Krop, selv i munden, eller næsen eller øjet.

► Tøj: Hvis tøj rammes af ufritaget urenheder, såsom urin, vil bønnen ikke være godtaget, sålænge man er påklædt dette tøj.

► Bedestedet der berøres af kroppen: At være i nærheden af en urenhed uden at berøre den afbryder ikke bønnen. Hvis urenheden findes under brystet i knælning (uden at man berøre urenheden), så afbryder det ikke bønnen. Hermed er det underforstået, at hvis man udfører en bøn på et sted, hvori urenhed findes, og urenheden hverken berører tøjet, kroppen eller det man bærer på sig, såsom en kåbe, så er bønnen godtaget.

► Det er en betingelse, at man ikke bærer på en urenhed, såsom en flaske i lommen der indeholder noget urent.

Related Articles