02 - Surah Al-Baqarah, vers 1

﴿ اَلَمِّ ﴿1﴾ ﴾

Hvilket betyder: ”Alif-Laam-Miim”.

02 - Surah Al-Baqarah, vers 1

Der er blevet sagt: De arabiske bogstaver, som kapitlerne indledes med, hører til de sammenlignelige/flertydige (mutashabih) vers, som kun og alene kendes af Allah; De er Allahs hemmelighed i Koranen. Vi tror på deres umiddelbare betydninger og overlader viden derom til Allah. Nyttigheden bag nævnelsen af dem er at tro på dem.

Abu Bakr as-Siddiiq sagde: ”Enhver bog gemmer på en hemmelighed og Allahs hemmelighed i Koranen er indledningen til ethvert kapitel”.

^Aliy ibn abi Taalib sagde: ”Visselig, enhver bog rummer en essens, og denne Bogs essens er de særskilte bogstaver”.

De lærde kommenterede på dette og sagde: Det er intellektuelt muligt, at Allah påbyder sine skabninger, hvad der synes at være meningsfyldt, såsom at kaste sten mod Jamaraat-murerne for pilgrimmene; den egentlige mening bag dette er ukendt, og visdommen er dermed fuldstændig underkastelse og lydighed. Det samme gør sig gældende for disse bogstaver; man skal tro på dem, uden at være pålagt at opsøge deres egentlige mening. Andre lærde sagde, at deres betydninger er kendte, og dog var de lærde uenige, om deres udlægninger.

Der er bl.a. sagt, at ethvert bogstav deraf er en nøgle til en af Allahs navne; Alif ( ا ) er nøglen til Hans navn Allah, Laam ( ل ) er nøglen til Hans navn Al-Latiif (Den Gavmilde / Den Uforestillelige), Miim ( م ) er nøglen til Hans navn Al-Majiid (Den Umådelige Gavmilde / Den Herlige). Nogle hævdede, at Alif ( ا ) står for Allahs foræringer ( آلَاءُ اللهِ ), Laam ( ل ) står for Hans nåde ( لُطْفُهُ ) og at Miim ( م ) står for Hans herredømme ( مُلْكُهُ ). Hvad der dokumenterer dette er, at arabere nævner ét bogstav fra et ord, men tilsigter hele ordet;

ar-Raaziy (Døde år 197 e.e., en kendt arabisk lyriker) sagde:

قُلْتُ لَهَا قِفِي فَقَالَتُ قَاف

Hvilket betyder: Jeg sagde til hendeSTOP’, så sagde hunS’ ​ Hendes ord ’S’ står for ’jeg er stoppet’. Med andre ord nøjedes hun med noget af ordet i stedet for hele ordet. ​

Ibn ^Abbaas sagde: ”الم (Alif-Laam-Miim) står for: ( أَنَا ) Jeg ( اللهُ ) Allah ( أَعْلَمُ ) er Den mest vidende”.

Der er blevet sagt: Bogstaverne er Allahs Navne, som er adskilte.

Hvis menneskene kendte til deres sammensætning, da ville de have kendt Allahs allermægtigste navn; Bemærk! Du siger Alif-Laam-Raa’ og Haa-Miim og Nuun, der tilsammen udgør a-l-Ra-h-maa-n (al-Rahmaan). Det samme gør sig gældende for de resterende bogstaver, men mennesket har ikke formået at sammensætte dem alle. Der er også blevet sagt: Bogstaverne er titler for kapitlerne; hvilket var holdningen af en skare af fagredaktører inden for dette felt. ​

Ibn ^Abaas sagde: ”Der er tale om adskillige sværgen

Af denne grund blev der sagt, at Allah har sværget ved disse bogstaver grundet deres nobelhed og fortræffelighed, eftersom de er grundstenene for Hans åbenbarede Skrifter, perfekte Navne og fornemme Egenskaber; Allah nævner nogle bogstaver fra alfabetet, skønt målet er samtlige. Dette kan illustreres med dette eksempel ”Jeg læste: Alhamdulillaah”, på trods af at taleren har læst hele Faatihah-kapitlet. Der kan desuden udledes, at det er som om, Allah med disse bogstaver har sværget på, at Denne Skrift svarer til Dén Skrift, som er nedfældet på Den Bevogtede Tavle. Der er også blevet sagt, at da Allah udfordrede dem i Sin Tale:

فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ (Så fabrikere ét kapitel magen til Den (Koranen)), og i et andet vers: فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ (Så fabriker ti kapitler magen til Den), blev de handlingslammet.

Derpå nedsendte Han disse bogstaver, som en tilkendegivelse af at Koranen ikke er andet end sammensat af disse bogstaver, skønt de behersker dem og derfor burde de - i gåseøjne - være i stand til at fabrikere noget lig Den. Men idet de ikke evnede det, forekommer beviset sig indlysende, at Den er fra Allah og ikke fra et menneske. ​ Der er også blevet sagt: Da de tog afstand fra at lytte til Koranen, og Allah ville retlede nogle af dem, nedsendte Han disse bogstaver; Bogstaverne havde den effekt på dem, at når de hørte dem, sagde de i forundring: ”Lyt til hvad Muhammad bringer”, og når de efterfølgende lagde øre til Koranen og lyttede opmærksomt til Den, fæstnede Den sig i deres hjerter, og resulterede i at de konverterede til islam. Der er også blevet sagt: Allah indleder Sin Bog, med hvad der vækker forundring i skabningernes intellekt, for at de må erkende, at ingen evner at begribe Hans tiltale. I stedet må de erklære deres afmagt overfor at nå til en virkelighedsopfattelse af Hans tiltale. ​ Vid, at antallet af de åbenbarede bogstaver i starten af kapitlerne er 14, der gentager sig over 29 kapitler.

Disse er: Alif ( ا ) Laam ( ل ) Miim ( م ) Saad ( ص ) Raa’ ( ر ) Kaaf ( ك ) Haa’ ( ه ) Yaa’ ( ي ) ^Ayn ( ع ) Taa’ ( ط ) Siin ( س ) Haa’ ( ح ) Qaaf ( ق ) Nuun ( ن ), hvilket svarer til halvdelen af det arabiske alfabet. Behandlingen af de resterende vil ske på deres dertil afsatte afsnit, om gud vil.

Related Articles