Afdækning af Nyttighederne

Afdækning af Nyttighederne – en af de korteste sammenfatninger af den øjeblikkelige viden fra shāfi^iy-lærde
Forfattet af Shaykh Samir al-Qādi - Oversat af Shaykh Muhammad ash-Shāmi

Kapitel om Trosemner

Afsnit: De vigtigste sager i Islam er 5: vidnesbyrdet om, at der ikke er en anden gud end Allah, og at Muhammad er Allahs sendebud; at opretholde bønnen; betale zakāh, faste Ramadan; og udføre Hadj-pilgrimsskab, hvis man magter det. Og de vigtigste sager angående troen er 6: at tro på Allah, Hans engle, Hans skrifter, Hans sendebude, dommedag og på skæbnebestemmelsen af godt og ondt.

Afsnit: Betydningen af Der er ingen anden gud end Allah er, at ingen magter at skabe undtagen Allah, og det betyder, at ingen fortjener at blive tilbedt undtagen Allah. Og betydningen af Muhammad er Allahs sendebud er, at Muhammad søn af Abdullāh søn af Abdul-Muttalib, der stammer fra Hāshim-klanen og Quraysh-stammen, er Allahs tjener og sendebud sendt til alle mennesker og djin. Han var sandfærdig, i alt hvad han meddelte, herunder gravens straf og lyksalighed, udspørgningen af de to engle, Munkar og Nakir, englene, profeterne, skrifterne, dommedagen, opstandelsen, samlingen, regnskabet, belønningen, straffen, vægten, broen, forbønnen, helvedet, paradiset, det evige ophold i dem begge, og at de troende ser Allah, være ophøjet, med deres øjne i det hinsides, på en anderledes måde end en skabning ses, og uden at Allah er på et sted eller i en retning. Han meddelte desuden, at profeterne er immune overfor vantro, store synder samt små usle synder, både før og efter profetien, og at alle profeternes religion er Islam, den første profet var Adam og den sidste Muhammad, må Allah ophøje og frede ham.

Afsnit: Den mægtigste pligt er troen på Allah og Hans sendebud, må Allah ophøje og frede ham. Og den værste synd er vantro i enhver af dens former, og den værste vantro er ateisme, og den groveste er frafald. Vantro inddeles i tre typer: tro, udtalelse og handling. Og enhver af disse typer forgrenes i mange forgreninger.

Eksempler på den første type (vantro i tro) er at:

  • - tvivle på Allah, Hans sendebud eller Koranen
  • - fornægte én af Allahs egenskaber, som Han absolut er beskrevet med ifølge de lærdes enighed
  • - tilskrive Ham en egenskab, som Han absolut er fri for ifølge de lærdes enighed – såsom at være et legeme eller at sidde
  • - benægte en profet eller nedgøre ham
  • - afvise evident religionsviden, man ikke er ubekendt med
  • - fornægte skæbnebestemmelsen
  • - agte at begå vantro i fremtiden
  • - tro på at Gud tager ophold i noget eller at tro på panteismen.

Eksempler på den anden type (vantro i handling) er at:

  • - knæle til et idol, solen eller en ild
  • - smide Koranen i affald, må Allah beskytte os derimod.

Eksempler på den tredje type (vantro i udtalelse) er at:

  • - sige til en muslim, din vantro, hvis det ikke er for at sammenligne
  • - gøre grin ad et af Allahs navne, løfte, straf, når man ikke er ubekendt med, at et sådant er tilskrevet Ham, være ophøjet
  • - nedgøre Islam, Kabaen, Koranen, en Islamisk regel, en profet eller en engel.

Afsnit: Det er en pligt for den, der har begået frafald, omgående at vende tilbage til Islam ved at afstå fra årsagen til frafaldet samt at sige trosbekendelsen. Hvis denne ikke vender tilbage til Islam, da bliver pligten om officielt at påkræve dennes anger udløst.

Afsnit: Som konsekvens af frafald afbrydes ens faste og tayammum. Tilsvarende afbrydes ægteskabet før samleje; og ægteskabet efter samleje, hvis man ikke er vendt tilbage til Islam indenfor ^iddah-perioden. Den frafaldne kan ikke giftes; dyr denne slagter er forbudt at indtage; og denne kan hverken arve eller arves. Tilsvarende er det forbudt at bede for den frafaldne eller at begrave denne i en muslimsk gravplads.


Kapitel om Renhed

Afsnit: Tegnene på at have nået puberteten er én ud af tre:

  • 1) at fylde 15 måneår;
  • 2) at få udløsning eller sekretafgang ved orgasme – omfatter både drenge og piger;
  • 3) at menstruere – gælder piger, tidligst som 9-årige.

Afsnit: Renselse er tilladt med vand og med sten.
Betingelserne for at bruge sten er seks:

  • 1) At der anvendes tre sten eller blot én med tre kanter, hvormed man aftørrer det forurenede sted.
  • 2) At det udskilte ikke er tørret ud
  • 3) At det udskilte ikke er blevet separeret
  • 4) At det udskilte ikke er blevet blandet med noget andet
  • 5) At det udskilte ikke har overskredet indersiden af balderne eller penishovedet
  • 6) At stenene er rene.

Afsnit: Wudū´s pligter er seks:

  • 1) Hensigten – hvilket er at tilsigte handlingen, samtidigt med at man udfører handlingen. Og hensigtens plads er i hjertet.
  • 2) Vask af ansigtet
  • 3) Vask af hænderne og underarmene inklusive albuerne
  • 4) Strygning over noget af hovedet
  • 5) Vask af fødderne inklusive anklerne
  • 6) Overholdelse af rækkefølgen.

Afsnit: Wudū´ afbrydes ved fire tilfælde:

  • 1) At der udskilles noget fra kønsdelen eller endetarmsåbningen, på nær sæd og orgasme-sekret
  • 2) Fravær af bevidsthed ved søvn eller andet, på nær at sove siddende med enden stabiliseret'
  • 3) Hudkontakt med det modsatte køn, hvis det er uden barriere, og begge parter er fremmede og tiltrækkende
  • 4) Berøring af et menneskes kønsdel eller ringmuskel med håndfladen uden barriere.

Afsnit: Vand er enten en stor mængde eller en lille. En lille mængde er mindre end to qullah (ca. 190 liter). Hvorimod en stor mængde er to qullah eller mere. En lille mængde vand forurenes, ved at en urenhed falder deri, selvom vandet ikke forandres. Hvorimod en stor mængde ikke forurenes, medmindre urenheden medfører, at vandets smag, farve eller lugt forandres.

Afsnit: Seks ting udløser pligten for et bad:

  • 1) At indføre penishovedet i en skede eller endetarm
  • 2) Sædudløsning eller sekretafgang ved orgasme
  • 3) Menstruation
  • 4) Efterfødselsblødning
  • 5) Fødsel
  • 6) Dødsfald

Afsnit: Badets pligter er to:

  • 1) Hensigten
  • 2) Afvaskning af hele kroppen med rensende (tahūr) vand.

Afsnit: 4 forbud gælder for den, hvis wudū´ er afbrudt: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den.

Afsnit: 6 forbud gælder for den, der er djunub: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den; at opholde sig i moskeen; og at fremsige noget fra Koranen.

Afsnit: 9 forbud gælder for den menstruerende: at bede; at kredse om Kabaen; at røre Koranen; og at bære den; at fremsige noget fra Koranen; at faste; at indtræde i moskeen eller at opholde sig deri; samt at lade ens ægtemand eller herre nyde, uden barriere, ens kropsområde mellem navlen og knæene.

Afsnit: 3 forhold legitimerer tayammum: fravær af vand; sygdom; og behovet for vandet til ens tørstige, beskyttede dyr.

Afsnit: Betingelserne for tayammum er 5:
1) At det udføres med ren, ubrugt jord
2) Jorden må ikke være blandet med mel eller deslige
3) Det skal udføres med to klap på jorden, for henholdsvis ansigtet og hænderne inklusive underarmene
4) Ufritaget urenhed skal være fjernet
5) Og at det udføres, efter at bønnen er indtrådt, og det skal gentages for hver pligtig bøn

Afsnit: Tayammums pligter er 5:
Hensigten; førelse af hænderne sideløbende med hensigten; strygning på ansigtet; strygning på hænderne og underarmene til albuerne; og endeligt rækkefølgen.

Afsnit: Tayammums afbrydelser er 3:
1) Alt som afbryder wudū´
2) Frafald
3) At nære mistanke om tilstedeværelse af vand, når ens tayammum skyldtes vandfravær.

Afsnit: Urenheder inddeles i tre typer: stærk, svag og middel. Den stærke urenhed forbindes med grise, hunde og deres afkom. Den svage urenhed er urin fra drenge, der ikke har indtaget andet end modermælk, og som ikke er fyldt to år. Middelurenhed betegner de øvrige urenheder.

Afsnit: Et område, som er forurenet af en stærk urenhed, afrenses ved at vaske området 7 gange, hvoraf den ene afvaskning forsynes med jord. Afvaskning, der fjerner substansen, betegnes som én afvaskning, selvom afvaskningen var over flere omgange.
Den svage urenhed fjernes, ved at man bortfjerner dens substans og egenskaber, selv hvis det skulle være via at sprøjte vand på den.
Middelurenheder opdeles i sanselige: hvor man er nødt til at bortfjerne farven, lugten og smagen med vand. Og usanselige: som det er tilstrækkeligt blot at hælde vand over.

Afsnit: Minimumsperioden for menstruation er ét døgn, normperioden er 6 eller 7 døgn, og maksimumsperioden er 15 døgn.
Minimumsperioden for renhed mellem to menstruationer er 15 døgn, og der er ingen maksimumsgrænse for renhed.
Minimumsgrænsen for efterfødselsblødning er en klat blod, normperioden er 40 døgn, og maksimumsperioden er 60 døgn.


Kapitel om Bøn

Afsnit: Starttidspunktet for middagsbønnen er solens aftagen fra midten af himlen. Og sluttidspunktet er, når en genstands skygge er blevet så lang som genstanden, eksklusive kulminationsskyggen.
Starttidspunktet for eftermiddagsbønnen er, når middagsbønnens tid er slut, og sluttidspunktet indtil at solen er gået ned.
Starttidspunktet for solnedgangsbønnen er solnedgang, og sluttidspunktet er indtil det røde skærs forsvinden.
Starttidspunktet for natbønnen er det røde skærs forsvinden, og sluttidspunktet er indtil det sande daggry.
Starttidspunktet for morgenbønnen er det sande daggry, og sluttidspunktet er indtil solopgang.

Afsnit: Hvis man sover fra eller glemmer en af de fem bønner, så skal man indhente den, dog har man ikke begået nogen synd. Hvis man derimod bevidst undlader en bøn, så har man syndet, og man er pålagt at indhente bønnen omgående.

Afsnit: Betingelserne for bønnen er 8:

  • 1) At rense sig for de to hadath
  • 2) At rense sig for urenheder på tøjet, kroppen og bedestedet
  • 3) At rette sig mod bederetningen
  • 4) At bønnens tid er inde
  • 5) At kende til bønnens pligtighed
  • 6) Ikke at tro at en af bønnens søjler er ønskelig
  • 7) At afstå fra afbrydelserne
  • 8) At tildække det tildækningspligtige kropsområde som for mænd og slavinder er fra navlen til knæene; og for den frie kvinde hele kroppen undtagen ansigtet og hænderne

Afsnit: Bønnens søjler er 17:

  • 1) Hensigten
  • 2) Den indledende takbirah – at sige ”Allāhu akbar”
  • 3) At stå op i de pligtige bønner, hvis man magter
  • 4) At læse al-Fātihah med al-basmalah og geminationerne samt at artikulere bogstaverne fra deres udgangssted
  • 5) At bukke
  • 6) At være i ro i bukning, så længe som det tager at sige subhānallāh
  • 7) At rette sig op
  • 8) At være i ro i stående stilling
  • 9) At knæle to gange
  • 10) At være i ro i knælning
  • 11) At sidde mellem de to knælninger
  • 12) At være i ro mellem de to knælninger
  • 13) At sidde for den afsluttende tashahhud og det efterfølgende
  • 14) At læse den afsluttende tashahhud
  • 15) At læse as-salāh ^alan-nabiy (bøn til Allah om at ophøje profeten, må Allah ophøje og frede ham)
  • 16) At sige As-salāmu alaykum
  • 17) At overholde rækkefølgen

Afsnit: Bønnens afbrydelser er 14: at hadath finder sted; at der falder en urenhed på én, medmindre den fjernes omgående uden bæring; at ens tildækningspligtige kropsområde afsløres, ifald man ikke øjeblikkeligt tildækker det igen; bevidst at snakke, selv det at sige to bogstaver eller ét betydningsbærende bogstav; bevidst at foretage noget som bryder fasten; at indtage meget føde ved forglemmelse; at foretage tre bevægelser i træk, selv uopmærksomt; at udføre en grænseoverskridende bevægelse; bevidst at tilføje en bevægelsessøjle; at overhale imamen med to bevægelsessøjler; eller sakke bagud med to uden grund; at agte at afbryde bønnen; at lade afbrydelsen afhænge af noget; eller at tøve med afbryde bønnen.

Afsnit: Iblandt betingelserne for følgeskab er, at man som bedende ikke overhaler imamen, hverken i ståsted eller i fremsigelse af den indledende takbirah, og at man har kendskab til imamens stillingsskifte.

Afsnit: Betingelserne for fredagsbønnens gyldighed er 6: At hele fredagsbønnen og dens taler gennemføres i middagsbønnens tid; at de afvikles indenfor byens grænse; at bønnen bedes i fællesskab; at de medvirkende er 40 personer, der er frie, af hankøn, har nået puberteten og er indbyggere dér; at der i området ikke er en anden fredagsbøn, der overhaler den eller pågår samtidigt; og at de to taler holdes inden bønnen.

Afsnit: Den døde muslim, som blev født levende, har krav på 4 ting: at blive vasket; svøbt; bedt for; og begravet. Minimumskravet for vaskning er, at hele den dødes lig vaskes med vand. Minimumskravet for svøbning er et klæde, der omslutter den døde, og ellers tre stykker stof, hvis den døde ikke har givet til kende, at man skal undlade det.

Afsnit: Søjlerne for bøn-for-den-afdøde er 7: Hensigten; at sige Allāhu akbar fire gange, at stå op, hvis man magter; at læse al-Fātihah; at læse bøn for profeten, må Allah ophøje og frede ham, efter den anden ”Allāhu akbar”; bøn for den afdøde efter den tredje ”Allāhu akbar”; og at sige ”As-salāmu alaykum.”
Minimumskravet for graven er, at den er så dyb, at den skjuler den dødes lugt samt beskytter denne mod rovdyr. Den fuldkomne grav er den, der er så dyb som højden på en mand med armen rakt i vejret. Og det er en pligt at vende den afdøde mod bederetningen.


Kapitel om Zakāh

Afsnit: De ejendele, som det er pligtigt at betale Zakāh for, er kameler, kvæg, får, geder, guld, sølv, afgrøder der frivilligt leves af, dadler, rosiner og handelsvarer. Man er pålagt at betale 2,5% for guld, sølv og handelsvarer, dog 20% for rikāz.
Zakātul fitr er en pligt for enhver muslim, der har gennemlevet noget af Ramadan og shawwāl. Man skal, for sig selv og for enhver muslim man har forsørgerpligt over, betale fire gange to samlede, mellemstore håndfulde af hovednæringsmidlet i det pågældende land. Det er forudsat, at man har råd til det efter at have dækket udgifterne til ens gæld, tøj, logi, mad og mad for dem, man har forsørgerpligt over, på Eid-dagen og natten efter.
Afsnit: Zakāh betales til følgende grupper, der er i ejendelenes område: de ludfattige, fattige, zakāh-indsamlere, mu ́allafati qulūbuhum, fir-riqāb, al-ghārimin, fi sabi-lillāh og pengeforlegne rejsende. Man må således ikke betale den til andre end disse grupper.


Kapitel om Faste

Afsnit: Det er en pligt at faste Ramadan, når én af følgende fem optræder:

  • 1. Sha^bān måned er fuldendt med 30 dage
  • 2. At se nymånen – gælder for den person der ser nymånen, selvom denne er storsyndig
  • 3. At nymånen konstateres: gælder for den der ikke ser nymånen, men hvor en troværdig (^adl) bevidner at have set den
  • 4. At informeres, af en person man stoler på, om at han har set nymånen
  • 5. At slutte sig til at det er Ramadan (idj-tihād) – gælder for eksempelvis en fange.

Afsnit: Betingelserne for fastens gyldighed er: at være muslim; forstandig; fri for blødning som menstruation; og at forsikre sig om at tiden er egnet til faste.

Afsnit: Betingelserne for fastens forpligtelse er fire: at man er muslim; ansvarlig (mukallaf); at man magter fasten; og at man opholder sig i området.

Afsnit: De to søjler for fasten er:
1. Hensigten om natten for hver dag – gælder den pligtige faste
2. Afståelse fra afbrydelserne, når man husker at man faster, og man ikke er tvunget eller uvidende og undskyldt.
Den, der illegitimt afbryder en fastedag via samleje, er pålagt både at indhente fastedagen og en bod.

Afsnit: Fasten afbrydes ved frafald, menstruation, efterfødselsblødning, fødsel, sindssygdom – selv ét øjeblik – og endelig ved bevidstløshed eller selvforskyldt beruselse, hvis de to sidstnævnte varer hele dagen.


Kapitel om pilgrimsskab

Afsnit: Hadj- og ^Umrah-pilgrimsskab er pligt én gang i livet for muslimen, der har nået puberteten, er forstandig, fri og er i stand til det i egen person eller gennem en anden, fordi denne ikke selv magter det som følge af en kronisk sygdom eller alderdom.

Søjlerne for Hadj-pilgrimsskab er fem: Hensigten; ophold på ^Arafah; cirkulation om Kabaen efter opholdet på ^Arafah; gang mellem as-Safa og al-Marwah; og kronragning eller klipning.

Pligterne for Hadj-pilgrimsskab er seks: At hensigten udføres udenfor grænsen; at overnatte i Muzdalifah i offernatten; at overnatte i Mina i tashriq-nætterne; at kaste småsten på ^Aqabah-træfpunktet på offerdagen; at kaste småsten på de tre træfpunkter (djimār); og afskedscirkulation.

Søjlerne for ^Umrah-pilgrimsskab er fem: Hensigten; cirkulation om Kabaen; gang mellem as-Safa og al-Marwah; kronragning eller klipning; og at overholde denne rækkefølge.

Afsnit: Forbud efter hensigten om pilgrimsskab er seks: Tildækning af hovedet og iklædning af tøj sammensyet i enderne – dette gælder for mænd; tildækning af ansigtet og at tage handsker på – dette gælder for kvinder; parfumering; smøring af håret og skægget; fjernelse af hår og klipning af negl; samleje; og jagt.

Afsnit: Det er forbudt for en pilgrim og en ikke-pilgrim at jage vildt og at fælde træer i de to Haram, og man pålægges en bod for at gøre det i Mekka.


Kapitel om kontrakter

Afsnit: Den, der ønsker at købe, sælge, giftes eller indgå en lignende aftale eller kontrakt, skal tilegne sig viden om deres gyldighedskrav. Hvad angår salgshandel gælder følgende krav: et tilbud og accept; begge parter skal være voksne, forstandige, tvangsfrie og ikke-umyndiggjort; og salgsvaren skal være noget, der er rent, nyttigt, leveringsbart, ejet af sælgeren eller at sælgeren har formynderskab over varen eller bemyndigelse til at sælge den, og at begge parter er bekendt med den konkrete vare.

Afsnit: Og ved salg af en fødevare for en anden af samme slags; sølv for sølv; eller guld for guld, er det et krav, at der er kontant afregning, udveksling inden forsamlingen brydes og lighed i rummål, hvis varen angives i rummål, eller i vægtmål, hvis den vejes. Og hvis man sælger en fødevare for en anden slags fødevare eller sølv for guld, kræves kontant afregning og udveksling inden forsamlingen brydes, men ikke lighed i mål.

Afsnit: Fortrydelsesretten under mødet gælder i alle slags salgshandler, og den ophæves ikke, medmindre man frit vælger det, eller man fysisk bryder forsamlingen. Det er legitimt for handelsparterne eller den ene af dem at stille krav om 3-dages fortrydelsesret eller derunder, dog ikke i handel med fødevarer for fødevarer eller guld/sølv for guld/sølv.
Hvis man opdager en fejl ved en købt vare, da har man straks returret.
Det er forbudt at sælge en købt vare inden varens modtagelse.
Det er forbudt at overbyde eller undersælge ens bror uden hans tilladelse, når han har indgået en aftale om at købe eller sælge varen. Det er tilsvarende forbudt at overbyde eller undersælge ham, efter handlens gennemførelse.
Endvidere er det forbudt at overbyde med det formål at forlede andre til at tro, at varen er mere værd, end den egentlig er.
Og det er forbudt at adskille en slavinde fra sit barn, inden barnet har nået at-tamyiz.

Afsnit: Betingelserne for at giftes med en muslimsk kvinde er, at frieren skal være muslim; at hun ikke er underlagt en venteperiode (^iddah) fra et ægteskab med en anden; og at der er en værge, to vidner, et tilbud og accept. Og med ægteskabet følger en medgift, som er en ret, der tilkommer hustruen.
Hvis en ægtemand giver sin hustru skilsmisse, da er det legitimt for ham at tage hende tilbage til ægte i venteperioden uden at være nødsaget til en ny ægteskabskontrakt. Og hvis han giver hende tre skilsmisser på én gang eller fordelt, da tælles det som tre skilsmisser.


Kapitel om Hjertets pligter

Afsnit: Iblandt hjertets pligter er at tro på Allah, og på hvad Han har åbenbaret, og at tro på Allahs sendebud, og på hvad han har viderebragt; at ophøje religionens ritualer og symboler; at elske Allah, Hans tale, Hans sendebud, må Allah ophøje og frede ham, ledsagerne, profetens slægtninge (āl) samt de fromme muslimer; og at udvise tålmodighed med forpligtelserne, afståelse fra synderne og med prøvelserne fra Allah.

Afsnit: Iblandt hjertets synder at tvivle på Allahs eksistens; at fornægte skæbnebestemmelsen; at afsky ledsagerne, profetens slægtninge (āl) eller de fromme; at føle sig sikker mod Allahs straf, at nære håbløshed til Allahs benådning; at være arrogant; at være uoprigtig; at mistænke Allah for ikke at benåde én; og at udvise misundelse.


Kapitel om Kropsdelenes synder

Afsnit: Der findes synder, der hører til andre kropsdele end hjertet, iblandt disse er mavens som at konsumere ikke-halal kød, rente eller alkohol.
Iblandt øjets synder er, at man kigger på en fremmed kvindes ansigt eller hånd med lyst, og generelt set det at kigge på en anden del af hendes krop.
Iblandt tungens synder er bagtalelse; splidsåning; løgn; utugtsanklage; at jamre højlydt (nadb); at jammerskrige (niyahah); og at fremsige et udtryk, der tilskynder til noget forbudt, eller som demotiverer nogen fra at udføre en pligt.
Iblandt ørets synder er at lytte til forbudte lyde, såsom at lytte til en fløjte eller lut eller til bagtalelse, splidsåning eller en snak som andre skjuler for én.
Iblandt håndens synder er at dræbe; stjæle; at slå uden ret; at berøre en fremmed kvinde med vilje og uden barriere, eller at gøre det med barriere og lyst; og at skrive hvad der er forbudt at udtale.
Iblandt kønsorganets synder er hor; analsex; og at onanere med andet end ens legitime partners hånd.
Iblandt fodens synder er at gå for at bedrive en synd; med strakt ben at rette fodsålen mod koranen; og at skræve over nakken på folk, hvis de generes af det, medmindre man gør det for at udfylde en tom plads.
Iblandt kroppens synder er at såre ens forældre dybt; at afbryde kontakten til en slægtning; at sidde med en trosinnovatør eller en storsyndig for at holde ham med selskab i sin store forsyndelse; for en mand at gå med guld eller sølv på nær én sølvring eller at iklæde sig silke; for en mand at være med en fremmed kvinde i enrum; for en kvinde at rejse uden en nær, mandlig slægtning eller lignende; og at sidde i en forsamling hvor der syndes, hvis man ikke er lovligt undskyldt.


Kapitel om Anger

Afsnit: Det er en pligt for enhver ansvarlig (mukallaf) omgående at angre alle sine synder, små som store. Anger betyder at fortryde, afstå fra og agte ikke at gentage synden. Hvis synden indebærer, at man har forsømt en pligt, da indhenter man den, og hvis den indebærer et retskrav andre har på én, da skal man opfylde kravet eller bede om eftergivelse.

Related Articles