Den rejsendes bøn

Den rejsende fik tilladelse til at afkorte bønner der indebærer fire enheder til to enheder, såsom middagsbøn, eftermiddagsbøn og natbøn, forudsat at betingelserne er opfyldt. Iblandt disse er:
 
1) At rejsen er lang så strækningen er 16 farsakh frem. En farsakh er tre mil. En mil er 6000 dhira^ ifølge en udtalelse, 3500 ifølge en anden og 2000 ifølge en tredje. Hvis man tager udgangspunkt i at en dhira^ er 46,5 cm, da vil længden ifølge den første udtalelse være lig med ca. 133,92 km. Ifølge den anden er den ca. 78,12 km, og ifølge den tredje ca. 44,64 km. At afkorte bønnen under en kort rejse  er derimod ulovligt.  
 
2) At rejsen ikke indebærer et syndigt formål. En legal rejse er eksempelvis en rejse for handel eller udflugt. Den hvis rejse er syndig, såsom den bortflygtende slave eller hustru, eller hvis rejse er for at forhandle alkohol eller bedrive hor med en kvinde, har ikke lov til at afkorte bønnen.
 
3) At man beder en bøn der rummer fire enheder. Derfor kan solnedgangsbønnen og morgenbønnen ikke afkortes. Ej heller kan man afkorte den bøn hvis tidsrum er udløbet mens man var hjemme, og selvom den udføres under rejsen.
 
  Det er lovligt under en rejse at afkorte den bøn hvis tid udløb under rejsen. Et eksempel er at forpasse middagsbønnen under rejsen pga. søvn. Hvis man indhenter denne bøn under rejsen, så indhenter man den afkortet hvis man vil. 
 
4) At have til hensigt at afkorte bønnen under Den Indledende Takbirah. Et eksempel er at sige: ”Jeg har til hensigt at bede middagsbøn forpligtelsen i to enheder” eller ”jeg har til hensigt at bede eftermiddagsbøn i to enheder”, eller ”Jeg har til hensigt at bede den forpligtede natbøn afkortet”.
 
5) At afstå fra at følge en bosat. Det er ikke gyldigt for den rejsende, der vil afkorte, at følge en person som beder en bøn der er af fire enheder. 
 
Nyttige sager
 
► Hvis der er to veje til éns mål. Den ene af dem er lang og den anden er kort, og man valgte den langvarige udelukkende for at lovliggøre afkortelse for sig, så må man ikke afkorte. Man har derimod lov til at afkorte, hvis rejsen skyldes et andet formål -og selvom det inkludere hensigten om at lovliggøre afkortelse-, såsom sikkerhed, lempelighed, besøg eller for at aflægge besøg hos en syg, og selv hvis formålet udelukkende er for udflugt.
 
► Rejsen begynder når man forlader byvolden, hvis byen har en vold, eller ved at passere beboelses egnene, hvis byen ikke har en vold. 
 
► Hvis den rejsende er i en situation, hvor man afventer afrejse når ens mål opfyldes, så har man lov til at afkorte bønnerne i 18 dage foruden indrejse- og udrejsedagen så længe man er i denne tilstand.
 
► Hvis den rejsende ankommer til en egn og fastsætter en hensigt om at opholde sig der i fire hele dage, dvs. foruden indrejse- og udrejsedagen, så har han ikke lov til at afkorte.
 
Det er lovligt for den, der er på en lang rejse, at forene mellem middagsbønnen og eftermiddagsbønnen enten i den enes eller den andens tidsrum, ved at fremskynde eller udskyde. Samme regl gælder for solnedgangsbønnen og natbønnen enten ved at fremskynde eller udskyde.
 
For at sammenlægge bønnerne i den første bøns tidsrum kræves der at tre betingelser er opfyldt:
 
Det første er: At bede den ene bøn forud for den anden. Man beder middagsbønnen først og dernæst eftermiddagsbønnen, eller solnedgangsbønnen og dernæst natbønnen.
 
Det anden er: At fastsætte hensigten om at sammenlægge bønnerne i den første bøns tidsrum. Dvs. i hjertet under den første bøn.
 
Det tredje er: At udføre bønnerne i ét stræk. Det er ikke lovligt at sammenlægge, hvis man gør et langvarigt ophold mellem de to bønner. Derimod ses der bort fra et kortvarigt ophold, såsom et ophold for Det Andet Kald for næste bøn. Hvis man har udført tørrenselse (tayammum) for den første bøn så er man ikke pålagt en yderligere tørrenselse for den næste, som det ellers er tilfældet hvis hver bøn udføres i dennes tidsrum.
 
Det er en betingelse for sammenlægning af to bønner under udskydning at man i den første bøns tidsrum har udført en hensigt om at udskyde den første til næste. så længe der stadig er af dens tid det, der rummer den og mere. Det er hverken en betingelse at overholde rækkefølgen eller at udføre dem i ét stræk. Ej heller skal hensigten om sammenlægning udføres under den første bøn. 
 
Gavnrig note: Sammenlægning af bønner er lovligt for den syge, hvis sygdom medfører meget besvær, og som opholder sig i egnen, at fremskynde eller udskyde alt efter bekvemmelighed. Finder man bekvemmelighed ved fremskyndelse er dette lovligt. Finder man derimod bekvemmelighed ved udskydelse er dette lovligt. 

 

Related Articles