Del - 17

Az-Zakaah på handelsartikler

(Kvoten for handelsartikler er kvoten af det, de) dvs. handelsartikler (blev købt for af de to møntfod, hvor de to møntfod er guld og sølv,), idet zakaah for handel beregnes ud fra den møntfod man købte varerne for, var de købt med guld så udregnes den med guld, var de købt med sølv, da med sølv, og var de købt med andet, da vurderes den med hovedmøntenheden i det pågælende land, (og den tages ikke i betragtning) dvs. kvoten (førend ved årets slutning), således hvis handelsværdier opnår ved årets slutning an-nisaab, da udløses pligten for betaling af zakaah og ellers ikke. (Den pålagte zakaah derved) dvs. ved handelsartikler (er en fyrretyvendedel af værdien), dvs. handelsartiklers værdi, og den forefaldne zakaah udgives i guld, om varerne var købt i guld eller i sølv hvis de var købt i sølv. (De blandede artikler fra to eller flere) personer (er det samme som en enkelt persons artikler for hvad angår) værdien af (kvoten samt) værdien af (den pålagte zakaah,) så hvis der sker en blanding og summen opnår kvoten, giver de ud som om der var tale om én enkelt ejer, (når betingelserne for blanding er opfyldt.), som kan opsøges i mere omfangsrige og detaljerede bøger.

 

Zakaatul-Fitr

(Zakaatul-Fitr påhviler) imidlertid (- ved at nå en del af måneden Ramadan), hvilket vil sige solnedgangen af den på den sidste dag deraf (og en del af måneden Shawwal -). Den er pålagt (enhver) fri (muslim, både for sig selv samt de muslimer, hvis forsørgelse hviler på denne,) person (hvis disse er muslimer.), såsom dennes hustru, små børn og fattige forældre. (Den pålagte zakaah for hver person er en sa^ af hovednæringsmidlet i det pågældende land), hvilket er hvede i Ach-Cham landene og Ægypten, ris i nogle egne i Indien og Indonesien, majs i nogle egne i Etiopien eller andet i andre lande, således giver man en saa^ ud for sig selv og en saa^ for hvert individ, som denne er pålagt at forsørge som det var nævnt. Denne pligt hviler jo på muslimen, (når den er tiloversbleven udover), dvs. at det som man skal betale i zakaatul fitr overskyder (éns gæld,), selv hvis den var udskudt, éns egne passende (klæder,) samt passende klæder for dem, som man er pålagt at forsørge, éns eget passende (logi) samt passende logi for dem, man er pålagt at forsørge (og underhold samt underhold for dem, man er pålagt at forsørge på ^Eidul Fitr dagen og den efterfølgende nat), således er det forbudt at betale den efter solnedgang på ^eid dagen uden en gyldig grund.

Modtagere af Zakaah

(For alle typer af zakaat er hensigten om betaling af zakaat påkrævet) i hjertet og dermed fyldestgørende, når den forefalder (sammen med sortering af den forfaldne værdi) af zakaah ved eksempelvis at udføre en hensigt om, at dette er ens pålagte zakaah, den forpligtede almisse eller ens kropszakaah. Sortering er udskillelse af den forfaldne del fra den resterende del af ens penge.

(Den skal betales) dvs. zakaat (til de, der befinder sig i den by, hvor zakaat pengene er, og som hører til en af de otte kategorier.), der er berettiget til zakaat, og som Allah, være ophøjet, omtalte i Qur´an.

 

(Disse er:)

 

1.     (Al-Fuqaraa´,) dvs. de fattige, hvilke er de, som ikke tilkommer en forsørgelse, der er pålagt andre og som besidder mindre end halvdelen af deres basale behov, som de der er i behov af ti men har kun fire.

2.     (Al-masaakin,) dvs. de trængende, hvilke er de som har hvad der dækker en del af deres behov men ikke tilstrækkeligt nok til at gøre fyldest på en måde der er tilbørlig for deres rang, såsom de der har brug for ti, men ikke har mere end otte.

3.     (Al-^Aamilin ^alayha,) dvs. zakaat-arbejdere, som er anvist af kaliffen for at indsamle zakaat-midler fra penge-indehavere, betale den til de rette modtagere og lignende uden at yde dem en løn fra muslimernes pengekasse.

4.     (Al-mu’allafatu quluubuhum,) dvs. de, hvis hjerter skal knyttes til islam. Disse er af forskellige typer, heriblandt nykonverterede som endnu ikke er tilknyttet muslimer. Disse gives af zakaat-penge for at styrke deres tro.

5.     (Fir-riqaab,) dvs. slaver som har indgået en gyldig kontrakt med deres herrer om frigivelse mod betaling af et bestemt beløb. Disse ydes af zakaat-penge for at hjælpe dem med at opnå frihed.

6.     (Al-ghaarimin, hvilke er låntagere, der ikke er i stand til at betale tilbage) dvs. de som låner penge af andre, dog ikke i synd, og som ikke magter at betale tilbage, når fristen forefalder eller de som låner penge i synd og angrer, men magter ikke at betale tilbage, når fristen forefalder.

7.     (Fi sabilillaah, hvilke er de frivillige ulønnede invaderende) i djihad, disse ydes af zakaat-penge for at hjælpe dem i hvad, de måtte have brug for i deres djihad, i modsætning til de der er indskrevet som lejesoldater. (og som ikke betyder et hvilket som helst velgørende projekt), således er det ikke tilladt at betale zakaat for at opbygge et sygehus, en moské eller en skole under det udsagn, at dette er et velgørende projekt fi sabilillaah, idet det er stadfæstet at meningen med ”fi sabilillaah” i verset er hvad vi har anført.

8.     derudover gives al-zakaah ud til (´Ibnis-sabil, hvilken er den rejsende) eller den der sigter at rejse og (som ikke har nok til at nå sin destination). Denne ydes af zakaat-penge hvad denne har brug for, hvis dennes rejse var tilladt, selv for en ferieudflugt.

(Det er hverken gyldigt eller tilladt at betale zakaat til andre) end de rette modtagere, hvilke er de otte nævnte kategorier af folk, som Allah omtalte i Al-Qur´an. Dog betales zakaah til disse med den forudsætning at de er muslimer, der ikke hører til Hachims og Al-Muttalibs efterslægt, idet disse ikke må modtage zakaah, selv hvis de var fattige.

 

Related Articles