Del - 09

 

Et afsnit

omhandlende en redegørelse af Al-Wuduu´s pligter

 

Iblandt betingelserne for (gyldigheden af) bønnen er al-wuduu´, (hvilken er anvendelse af vand på bestemte dele af kroppen indledt med hensigten.) hvis pligter (dvs. al-wuduu´s søjler) er seks: 

  1. Den første er (at udføre) en hensigt om renselse (tahaarah) for bønnen (i hjertet) eller en anden gyldig hensigt (ved f.eks. at udføre en hensigt om at udføre wuduu´, wuduu´s pligter eller at tilladeliggøre udførelse af en handling for hvem der er i behov af wuduu´ såsom at udføre en hensigt om at tilladeliggøre udførelse af bøn eller berøring af al-Mushaf. Dog er det ikke tilstrækkeligt at sige hensigten blot med tungen uden at erindre den i hjertet. Ej heller er det tilstrækkeligt at udføre en hensigt om blot Tahaarah. Endvidere skal hensigten forefalde) ved vask af ansigtet, (dvs. ved vask af den første del deraf, hverken før eller derefter) dvs. (den skal være) sammenfaldende med vask af ansigtet, ifølge (vor imam) Ash-Shaafi^iy (må Allah beære ham.) Dog er hensigten fyldestgørende ifølge (Imam) Maalik, (Ibn Anas, må Allah beære ham) hvis den forefalder lidt før vask af ansigtet. 
  1. Den anden (af al-wuduu´s søjler) er at vaske hele (det åbenbare af) ansigtet, (en gang, hvor ansigtets grænser på langs er) fra den normale hårvækstslinie (hos de fleste mennesker) til (det nederste af) hagen (hvilken er samlingspunkt for de to kæbeben) og (på tværs er det) fra (den lille trekantede bruskfold ovenover øreflippen af) det ene øre til (den lille trekantede bruskfold ovenover øreflippen af) det andet, (således er det pligt at vaske alt hvad der ligger indenfor ansigtets grænser) både hår og hud, dog (er det) ikke (en pligt at vaske) indersiden af en mands skæg (hvilket er hårvækst på hagen) og kindskæg, (hvilke er hårvækst langs kæbebenene) når disse er tætte (i såfald vasker man den yderside af skægget og kindskæg og ikke den indre, i modsætning til når de ikke er tætte for i såfald skal man vaske den yder såvel som den inderside. Det tætte er når huden ikke kan ses igennem.) 
  1. Den tredje (søjle blandt wuduu´s søjler) er at vaske hænderne og underarmene (en gang) til og med albuerne (flertal af albue, hvilken er leddet der samler over- og underarmen) og hvad, der er på dem (af hår selv når det er tæt, negle, udvækst, revner eller sårskal.) 
  1. Den fjerde (af wuduu´s søjler) er at stryge på hovedet eller noget af det (en gang, selv hvis man stryger på en del af hovedet hvor der ikke er hår på. Strygningen er endda fyldestgørende) selv hvis det (strøgne) kun er ét hår (eller en del af et hår, da det også i såfald kaldes for strygning, dvs. når det strøgne ligger) indenfor hovedets grænser (så at den strøgne del af håret ikke kommer udenfor hovedets grænse, når man fører det nedad ellers er det ikke tilstrækkeligt.) 
  1. Den femte (søjle blandt wuduu´s søjler) er at vaske fødderne (og hvad der er på dem af hår, udvækst, negle eller revner) til og med anklerne (en gang, og anklerne er de fremstående knogler mellem ben og fod. Dette gælder den der ikke er iført khuff, derimod er det pligt for den der er iført khuff enten at vaske fødderne) eller at stryge på fodtøjet (khuff), når betingelserne for fodtøjet er opfyldt. (hvilke er at al-khuff skal være tahir, dækker hele foden inklusiv anklerne, at den rejsende kan gå med den uden brug af sko for sine foretagender ved aflæsning og pålæsning i de holdt, som denne foretager, at man tager dem på efter en fuldendt tahaarah samt at vand ikke kan trænge igennem den.) 
  1. Den sjette (søjle) er at overholde den førnævnte rækkefølge (ved at starte med ansigtets vask, der er sammenfaldet med hensigten, og dernæst hænderne og underarme, at stryge på hovedet og derefter at vaske fødderne.)

 

Et afsnit

omhandlende afbrydelser af al-Wuduu´

 

Al-wuduu´ afbrydes af (fire hændelser:)

 

  1. (Den ene er) hvad der kommer ud af de to eliminatoriske udgange, (hvilke er den ydre kønsdel og anus, hvad enten det var sædvanligt eller usædvanligt, substans eller luft) undtagen maniy[1] (dvs personens egen sæd, da den ikke afbryder al-wuduu´ ifølge imam Ash-Shaafi^iy, må Allah beære ham.) 
  1. (Den anden er) berøring af menneskets ydre kønsdel (men ikke på dyr. Det der afbryder for en mands vedkommende er berøring af det mandlige lem, og for et hunkøns vedkommende er det skamlæberne, der omslutter skedeindgangen) eller dets ringmuskel (dvs. menneskets. Der menes med det kun endetarmens udmunding, således vil berøring af balderne ikke afbryde. Dog vil dette kun afbryde, når berøring sker) med den bare håndflade (hvilken er hvad der tilsløres når håndfladerne samles med lidt tryk og med spredte fingre. Således er håndfladen den del, der ikke kan ses. Berøring med andet end håndfladen afbryder ikke såsom håndryggen. Derudover er det påbetinget for berøringen at afbryde, at det sker med den bare håndflade, dvs. uden nogen barriere. Findes der en barriere af nogen art vil det ikke afbryde.)
  1. (Den tredje er) berøring (fra et hankøn som er i en alder hvor vedkommende kan vække begær) af huden af en kvinde, (med sin hud) som man kan ægte, og som har nået en alder, hvor hun vækker begær[2], (Berører en lille dreng, som normalt ikke vækker begær, huden af en lille eller voksen pige eller berører en mand huden af en lille pige, som ikke vækker begær, eller af huden af en kvinde med barriere imellem eller berører andet end hendes hud såsom hendes hår, da vil disses wuduu´ ikke afbrydes.)
  1. (Den fjerde er) at miste bevidstheden, (dvs. tænke- eller fatteevne ved f.eks. sindssygdom, epilepsi, beruselse eller søvn) men ikke søvn fra én, hvis bagdel er fast anbragt på underlaget. (hvad enten man har anbragt sin bagdel fast på et gulv, en dyreryg eller lignende, da det ikke afbryder al-wuduu´.)

 

Et afsnit

 omhandlende hvad der udløser pligten for Istindjaa´

samt en redegørelse af dens betingelser

 

Istindjaa’ er pålagt (når man rejser sig for at bede) efter udgang af alt vådt (der forurener udgangen) fra de to eliminatoriske udgange, (hvilke er den ydre kønsdel og anus, hvad enten det var sædvanligt såsom urin eller ej såsom blod, i modsætning til det tørre, da det ikke er pålagt at udføre istinjaa´ for, eftersom det ikke er forurenende. Dermed er istindjaa´ pålagt for alt vådt, der udskilles fra de to eliminatoriske udgange) undtagen maniy (da det ikke er pålagt at udføre istinjaa´ for, pga. dens renhed. Istindja’ udføres ved at fjerne urenheder, enten ved at skylle det forurenede område) med (rensende (tahuur)) vand, indtil stedet bliver rent (taahir) (hvad enten det var den ydre kønsdel eller anus. Dette opnås ved at fjerne an-nadjaasah substansen samt dens egenskaber). Ellers ved at tørre det tilsmudsede område (dvs. stedet mindst) tre gange eller flere, (end tre gange, når disse ikke er tilstrækkelige til at få stedet aftørret) indtil stedet er helt aftørret på trods af efterladte spor (som ikke kan fjernes med andet end vand eller lertøj stykker. Stedet aftørres) med et skrabende, (således er materialer der ikke er skrabende ikke tilstrækkelige som glas, bambus eller porøs jord) rent (taahir), (således er nadjaasah såsom møg ikke tilstrækkelig, ej heller hvad der er tilsmudset med nadjaasah såsom sten, hvor der er tilsmudset nadjaasah på) fast (således er en flydende substans såsom rosenvand ikke tilstrækkelig, ej heller det våde såsom en våd klud) og uærværdigt materiale (således er det hverken tilladt eller gyldig at udføre istindjaa´ med ærværdige ting såsom bøger med religiøst indhold eller hvad der er spiseligt for mennesker såsom brød eller lignende. Eksempler på hvad der opfylder disse fire nævnte betingelser er) såsom sten eller papir (eftersom de begge er skrabende, taahir, faste og uærværdige. Istindjaa’ kan udføres på denne måde) selv ved vands tilstedeværelse, forudsat at urenheden ikke overskrider stedet eller udtørrer. Hvis det (udskilte smuds) overskrider stedet, som det er havnet på (hvad enten det var separeret eller sammenhængende da er brugen af vand påkrævet. Derimod hvis det hverken er separeret, ej heller har urin eller lignende overskredet penishoved hos manden eller skedens indgang hos kvinden, ej heller har afføring overskredet baldernes indersider, hvilke er hvad der samles af balderne i stående stilling, da er brugen af sten eller lignende fyldestgørende. Hvis det udskilte overskrider stedet) eller tørrer op, da er brugen af vand påkrævet (for istindjaa´.)

 


[1] Maniy: En betegnelse der anvendes ens for den seksuelle sædvæske fra manden og den tilsvarende seksuelle væske fra kvinden.

[2] Dette omfatter også kvindens berøring af en mand.

Related Articles